در قرن ۲۱ ؛ آموزش مهارت های زندگی به عنوان یک اصل، ضروری است:

« شکل دادن به زندگی از درون تا بیرون »

همه ما در زندگی با موقعیت هایی روبرو می شویم که به درستی عمل نکنیم سلامت روانی خودمان و دیگران به خطر می افتد. این موفقیت ها مختلف هستند. به طور مثال: چگونه با دوستان و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنیم؟ چگونه مسئولیت های جدید را بپذیریم ؟ چگونه تصمیم بگیریم؟چگونه مشکلاتمان را حل کنیم؟ چگونه با ترس ، اضطراب ، ناکامی ، افسردگی و فشارهای روانی مقابله کنیم؟

تعریف:

مهارت های زندگی ، توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند با موقعیت های زندگی ، بخصوص موقعیت های پُرخطر ، به طور صحیح برخورد کنیم. وقتی این مهارت ها را کسب کردیم ، می توانیم در ایجاد ارتباط با دیگران سازگارانه عمل کنیم و بدون توسل به اعمالی که به خودمان یا دیگران صدمه می زند مشکلات را حل کنیم.

به طور کلی مهارت های زندگی؛ مهارت هایی هستند که برای افزایش توانایی های روانی – اجتماعی افراد آموزش داده می شوند و فرد را قادر می سازند تا به طور مؤثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود که در نهایت منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی ، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتیدر سطح جامعه می گردند.

آموزش مهارت هایی چون حل مسأله و تصمیم گیری ، تفکر خلاق و انتقادی ، روابط بین فردی ، خودآگاهی ، همدلی و مهارت های مقابله با استرس در مدارس ، علی الخصوص مقاطع تحصیلی حساس پیش دبستانی ، دبستان و راهنمایی( متوسطه دوره اول) یعنی تا سن ۱۵ سالگی  که همزمان با شکل گیری شخصیت و رشد تفکر شناختی کودکان و دوره حساس نوجوانی در این گروه های سنی می باشد، می تواند به میزان زیادی از آسیب های روانی – اجتماعی  آتی پشگیری کند.

هدف از برنامه مهارت های زندگی در مجتمع آموزشی پیشگامان ایران ، ایجاد فرصت هایی برای کودکان و نوجوانان است تا علاوه بر کسب توانایی های  خواندن، نوشتن و حساب کردن، مهارت هایی را برای زندگی آینده خودشان در مدرسه کسب نمایند. این مهارت های اساسی عبارتند از :

۱-  مهارت های خودآگاهی

۲- مهارت های همدلی

۳- مهارت های ارتباط مؤثر

۴- مهارت های روابط بین فردی

۵- مهارت های تصمیم گیری

۶- مهارت های حل مسأله

۷- مهارت های تفکر خلاق

۸- مهارت های تفکر انتقادی

۹- مهارت های توانایی حل مسأله

۱۰- مهارت های مقابله با استرس

کمیته آموزشی و مشاوره پیشگامان ایران